logo2_300x150

O călătorie de o mie de mile începe cu primii pași
Unul dintre cele mai importante aspecte ale procesului de educație este stabilirea obiectivelor de învățare.

Unul dintre cele mai importante aspecte ale procesului de educație este stabilirea obiectivelor de învățare. După ce ați decis că un copil ar trebui să învețe informatică rămâne încă o întrebare importantă: ce anume, mai exact, ar trebui el/ea să învețe?

 

Toate limbajele de codare, inclusiv cele mai bune limbaje de programare pentru copii, se bazează pe aceleași elemente fundamentale. Deoarece aceste concepte de codificare sunt utilizate și în matematică și logică, stăpânirea lor prin codificare este incredibil de benefică pentru educația mai largă a unui copil.

 

Codarea oferă feedback vizual și în timp real în timp ce copilul experimentează și poate fi o modalitate mai ușoară de a prelua ceea ce altfel ar putea părea a fi idei pur abstracte. Dincolo de beneficiile codării pentru educația matematică, aceste elemente de bază de codificare sunt, de asemenea, cruciale pentru rezolvarea problemelor și abilitățile de gândire critică.

 

Indiferent de calea pe care o ia elevul în procesul de învățare a fundamentelor programării, acestea sunt 7 dintre cele mai importante concepte de codare pe care ar trebui să și le însușească pe parcurs.

 

GÂNDIREA ALGORITMICĂ

 

Copiii folosesc deja algoritmi, adesea fără să știe ce sunt algoritmi sau chiar să aibă cuvântul în vocabularul lor. De fiecare dată când un copil urmează un proces pas cu pas pentru a îndeplini o sarcină, el lucrează cu algoritmi.

 

Un exemplu obișnuit de algoritm pe care îl învață copiii la o vârstă fragedă este peste, sub, în jurul și prin. Sună familiar? Procesul de legare a pantofilor este doar un exemplu al algoritmilor pe care copiii îi folosesc deja în viața lor!

 

Codificarea nu este primul loc în care elevul care începe studiul informaticii va întâlni algoritmi, dar codificarea oferă posibilitatea de a vă referi în mod mai explicit la ele. Pe măsură ce învață să recunoască rolul pe care îl joacă algoritmii în atingerea unui obiectiv, acesta le va consolida abilitățile de rezolvare a problemelor în calitate de programatori, dar și în viața lor de zi cu zi.

 

SECVENȚIEREA

 

Un algoritm vă spune ce pași trebuie să faceți, iar secvențierea vă spune în ce ordine trebuie să faceți acei pași. De exemplu, atunci când un copil se joacă cu jucării precum Lego, li se oferă un set de pași și o anumită ordine în care trebuie finalizați.

 

Deoarece secvențierea și algoritmii sunt atât de dependenți unul de celălalt, ele sunt aproape inevitabil învățate împreună.

 

CONDIȚIONĂRILE

 

Copii sunt învățați despre condiționări tot timpul acasă. Iată 2 exemple rapide:

Dacă jucăriile tale sunt pe podea, ridică-le.

Folosim o furculiță dacă mâncăm friptură, dar putem mânca un măr cu mâinile.

Așa cum a este cazul algoritmilor, condiționările nu sunt unice pentru programele de calculator, dar codificarea îi învață pe copii să recunoască când să folosească aceste condiționări și cum să le recunoască atunci când ele apar. 

 

BUCLELE

Buclele sunt încă un alt aspect al gândirii computaționale pe care copiii îl practică deja în viața de zi cu zi. Când joacă un joc de societate, rândul fiecăruia vine într-o anumită ordine - jucătorul 1, jucătorul 2 etc., apoi înapoi la jucătorul 1 - și continuă în buclă până când jocul se termină. Acesta este același mod în care funcționează buclele în programarea computerelor.

 

La fel ca în cazul algoritmilor și condiționărilor, copiii vor începe să recunoască când buclele sunt utile și momentele în care ei folosesc deja bucle. Odată ce vor înțelege toate aceste trei elemente de bază în informatică, vor începe, de asemenea, să vadă cum sunt legate - și vor observa că algoritmii sunt alcătuiți din secvențe liniare, de bucle și condiționări.

 

COORDONATELE

Ultimele trei abilități de codare din lista noastră sunt termeni pe care copiii sigur îi vor întâlni la cursurile lor de matematică.

 

În cazul sistemului de coordonate plan, înainte de prezentarea formală a acestuia la orele de matematică, copiii stabilesc implicit și găsesc coordonate în timpul activităților vizuale, cum ar fi desenul. Programarea vizuală oferă o modalitate excelentă de a face legătura între aceste două lumi, lăsând copiii să vadă cum schimbările de coordonate pot face ca imaginile să se deplaseze pe ecran. Chiar și după ce au aflat despre coordonatele în matematică, codificarea poate contribui, de asemenea, la consolidarea acestui concept important.

 

VARIABILE

Variabilele pot fi provocatoare pentru copii atunci când încep să apară pentru prima dată la cursurile de matematică. Deși sunt cruciale pentru aplicarea matematicii în lumea reală, variabilele pot fi resimțite adesea ca fiind foarte abstracte.

 

Codificarea pentru copii poate fi o modalitate mai ușoară de a le prezenta ce sunt variabilele și de ce sunt utile în multe aplicații din viața reală. 

 

Chiar și în afara orelor de matematică, variabilele sunt un concept important de înțeles, deoarece pot ajuta copiii să țină evidența valorilor necunoscute sau în schimbare. Acest lucru îi poate ajuta să rezolve probleme din viața reală și să înțeleagă cauza și efectul asupra diferiților factori.

 

FUNCȚIILE

Funcțiile sunt bucăți de cod de computer care preiau unele date de intrare și le folosesc pentru a realiza o sarcină. De exemplu, o funcție poate lua oricare două numere ca intrări, le poate aduna oferindu-vă suma numerelor.

 

Un alt exemplu vine din jocuri precum Minecraft. Când un copil apasă o tastă, personajul de pe ecran se mișcă. Acest lucru se datorează faptului că jocul conține o funcție care ia apăsarea acelei taste ca intrare și o folosește pentru a finaliza sarcina de a muta personajul.

 

Funcțiile îi ajută pe copii să recunoască mai bine tiparele repetate și să înțeleagă relațiile simbolice, aspecte cruciale ale rezolvării problemelor și ale gândirii analitice, atât în viața on-line, cât și în viața reală.